Camerista

Autor: Nita Prose

Titlu original: The Maid

Recenzie:

Ultima carte citită de mine, „Camerista”, este una din cele mai bune alegeri de lectură din anul 2022. M-am grăbit să o citesc pentru că am vrut să votez la Goodreads Choice Awards în cazul în care mi-ar fi plăcut mult cartea. Şi, vai, efectiv am adorat-o!!! A avut cam toate ingredientele pentru o lectură captivantă: un personaj principal adorabil, un mister de rezolvat, situaţii comice, solidaritate între personajele pozitive şi, fără a oferi spoilere, un final optimist. Iar zilele acestea tocmai am aflat că a câştigat premiul Goodreads Best Mystery & Thriller, aşa că m-am grăbit şi cu recenzia ca să împărtăşesc vestea tuturor :).

Molly Gray, zisă şi Molly Maid, după numele unei francize internaţionale de produse de curăţenie, e o tânără cameristă de la Regency Grand Hotel. Într-o zi, Molly descoperă cadavrul lui Charles Black, un magnat imobiliar, şi foarte repede ajunge să fie chiar ea suspectă de crimă. Expertă în curăţenie, Molly se trezeşte într-o „mizerie” greu de curăţat.

Trebuie să mărturisesc că, la început, am fost foarte confuză în privinţa lui Molly. Toată povestirea e spusă de ea şi, deşi Molly e o persoană bună, cu principii insuflate de bunica ei, care a crescut-o, e extrem de naivă în relaţiile cu ceilalţi oameni. Mulţi cititori sunt de părere că ar putea avea o tulburare din spectrul autist, dar în carte nu se menţionează asta, iar noi oricum aflăm lucrurile doar din perspectiva lui Molly. Însă nici în prezentarea de pe site-ul autoarei nu e menţionat autismul, aşa că atitudinea ei ar putea fi pur şi simplu rezultatul modului şi mediului în care a fost crescută. Eu mi-am inchipuit-o ca o fată căreia i-au lipsit părinţii şi care nu a ştiut cum să gestioneze stigmatizarea celor din jur de-a lungul vieţii ei. Pare trist, dar tonul cărţii e departe de a fi unul care să inspire milă. Sincer, cea mai mare doză de umor e produsă tocmai de felul în care Molly gestionează situaţiile în care ajunge şi replicile pe care le dă. Preferata mea e aceasta:

„Poate că aţi tras anumite concluzii în ceea ce mă priveşte. […] Ne-aţi făcut de râs şi pe mine, şi pe dumneavoastră.”

Acţiunea cărţii se desfăşoară într-un ritm alert, comic şi intrigant în acelaşi timp. E o lectură extrem de plăcută şi nu am cum să nu o recomand! Publicarea cu mare vâlvă, traducerile rapide în alte limbi, acumularea de premii – totul în legătură cu această carte e pus pe fast-forward. Astfel că nu e nici o surpriză faptul că drepturile de ecranizare au fost cumpărate deja, încă de dinainte de lansarea cărţii. Abia aştept!

Nota mea pe Goodreads:

⭐⭐⭐⭐⭐

Dacă v-a plăcut recenzia mea, puteţi achiziţiona cartea de pe site-ul editurii Litera sau din magazinele online Cartepedia & Cărtureşti.

Pentru rezumat, click aici.

Despre autor:

Nita Prose, pe numele real Nita Pronovost (trebuie să recunosc că pseudonimul e foarte inspirat, „prose” însemnând „proză” în limba engleză), a debutat ca scriitoare chiar anul acesta, dar are mulţi ani de experienţă ca editor de bestseller-uri. Ea trăieşte în Canada şi mi se pare amuzant cum peste tot menţionează că locuieşte într-o casă moderat de curată, o referinţă clară la romanul ei de debut :).